Er pris viktigst når vi handler dagligvarer?

Det er min oppfatning at de fleste er veldig opptatt av pris når de skal handle dagligvarer, og dette gjenspeiles også i utviklingen i dagligvarebransjen; de siste årene har salgsandelen til de små billigkjedene økt, mens andelen til butikkene som satser på bredere utvalg (og litt høyere priser) har sunket. Spørsmålet er om dette er en utvikling vi virkelig ønsker?

I siste prissammenligning på enhver.no ser man at den butikken med kanskje størst og beste utvalget – Meny – i snitt er ca 10 % dyrere enn de rimeligste butikkene (typisk Kiwi og Rema 1000). Her er da ikke kundekort og tilbud tatt i betraktning, som kan påvirke tallet en del. Om økonomien er veldig trang er det likevel betydelige beløp å spare på å velge de rimeligste butikkene, så det er veldig forståelig at mange velger akkurat dette. Jeg vil likevel slå et slag for de andre kjedene. Etter min mening er det nemlig ikke kun priser som har noe å si. Hvor får du best kvalitet, best utvalg, og ikke minst best kundeservice?

Er pris det eneste av betydning, når vi skal handle dagligvarer?

De få gangene jeg har trengt hjelp til å finne ut av noe hos billigkjedene, har jeg som regel blitt veldig skuffet over kundeservicen. Jeg har flere ganger opplevd at de ikke forstår spørsmålet mitt eller at de ikke vet hvor produktet jeg spør etter ligger. Jeg har også forsøkt å spørre om tilberedning av matvarer, og der har det aldri vært noe hjelp å få.

Som en motsetning har jeg forsøkt de samme spørsmålene på Meny flere ganger, og da har jeg alltid – uten unntak, fått tydelig svar på hvor ting ligger. Jeg har også forsøkt å stille spørsmål om tilberedning av matvarer til de som jobber i ferskvaredisken, og da har jeg blitt ekstremt positivt overrasket over kompetansen og rådene jeg har fått.

Utover dette har naturligvis de større butikkene større utvalg, som kan være viktig for mange.

Poenget med denne lille posten er å inspirere folk til å tenke på andre ting enn kun pris når de skal handle inn dagligvarene sine. Kvalitet, utvalg og kundeservice er også viktige ting! I tillegg til dette så liker jeg Meny sin satsing på bærekraft; innen 2020 skal de redusere bruken av plast på frukt og grønt med 150 tonn. De har også et stort sortiment av vegetarmat, og lanserte nylig i samarbeid med Bakehuset et brød med mjølmums (larver) – som demonstrerer at de er villige til å prøve ut nye ting for å satse på bærekraftig mat. Det liker jeg! 🙂

Comments are closed.